کد مطلب: 139597
کري: برنامه هسته‌اي ايران به عقب رانده شده است
تاریخ انتشار : 1394/10/29 09:38:23
نمایش : 2081
وزير خارجه آمريکا در مصاحبه‌اي مدعي شد که با اجرايي شدن برجام، برنامه هسته‌اي ايران به عقب برگردانده شده است.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از تسنيم، «جان کري» وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «ام اس ان بي سي» درباره  اجرايي شدن توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 به صحبت پرداخت.

کري در بخشي از اين مصاحبه با  اشاره به نگراني‌هاي همپيمانان آمريکا از جمله اسرائيل و کشورهاي عربي گفت: امروز دنيا امن تر شده است. قبل از آنکه ما اين توافقنامه را داشته باشيم، ايران برنامه هسته‌اي کاملا مخفي، بدون پاسخگويي و بدون راستي آزمايي داشت. ايراني‌ها 19 هزار سانتريفيوژ داشتند، آنها به اندازه کافي مواد هسته‌اي در اختيار داشتند که 10 تا 12 بمب بسازند و همچنين به سرعت به سمت برنامه‌اي مي‌رفتند که تقابل را اجتناب ناپذير مي‌کرد اما امروز اين مسئله وجود ندارد و کاملا برعکس شده است.

وزير خارجه آمريکا در ادامه گفت: ما اکنون نه تنها يک راستي آزمايي بي سابقه را داريم بلکه برنامه هسته‌اي ايران به عقب رانده شده، ايران همچنين مواد هسته‌اي خود را به بيرون از کشور فرستاده، راکتور پلوتونيوم خود را از بين برده، فعاليت‌هاي غني سازي را در تاسيسات مخفي فردو متوقف کرده و اجازه داده که 130 بازرس ديگر از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اين کشور بروند و اين مسئله را در ادامه راستي آزمايي کنند.

کري در ادامه مدعي شد: ما از يک زمان گريز 2 ماهه به يک زمان گريز بيش از يکسال رسيده‌ايم. پس متحدين ما هم امن تر شده‌اند. پرسشي که اکنون وجود دارد اين است که آيا ما قادر خواهيم بود که به همراه همپيمانان خود کار کنيم تا به ساير موضوعاتي بپردازيم که در مورد ايران مايه نگراني است؟ در واقع موضوعات ديگر وجود دارد. ما اين‌ها را با ايران مطرح کرده‌ايم.

وزير خارجه آمريکا پيش از اين نيز در مصاحبه با فاکس نيوز در واکنش به پخش فيلم نظاميان آمريکايي بازداشت شده در ايران گفته بود: اين خيلي خيلي تأسف‌آور و نامناسب بود و من به‌عنوان يک ملوان سابق و عضو ارتش، خشمگين شده و اين موضوع را مستقيماً به همتاي خود ابراز مي‌دارم.

کري همچنين درباره آزاد شدن تعدادي از شهروندان آمريکايي از بازداشت ايران، گفته بود: ما معتقديم که بازگرداندن شهروندانمان به خانه خوب بوده و اين مهم است.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg